.png)
Het personeelsbestand verdubbelen of zelfs verdrievoudigen is een kritiek moment voor de bedrijfscultuur. Voor Bemac ging de uitdaging niet alleen over groeien, maar ook over geconnecteerd blijven met de realiteit op het terrein. Het resultaat van deze gestructureerde luisteraanpak? Bijna 20 concrete HR-acties afgerond in één jaar, waarbij intuïties van het management werden omgezet in operationele successen.
Bemac kende een snelle expansie en groeide in tien jaar tijd van 45 naar bijna 120 medewerkers. Deze groei verstoorde het interne evenwicht en de informele communicatiemethoden die voorheen goed werkten.
"We communiceren niet op dezelfde manier met 45 mensen als met 120," legt Maud Varak, HR Manager bij Bemac, uit. Deze transformatie bracht verschillende cruciale HR-uitdagingen met zich mee:
Om deze uitdagingen aan te gaan, koos Bemac voor eBloom, niet zomaar als meetinstrument, maar als een echte hefboom voor managementactie.
Bemac koos voor een dynamische aanpak via de "Click & Bloom" module. Dankzij deze "pulse" vragen (korte en frequente bevragingen) wordt om de twee weken een nieuw thema aangesneden (management, werk-privébalans, enz.). Dit laat toe om alle HR-onderwerpen regelmatig en op een verteerbare manier aan bod te laten komen, zonder dat er enquête-moeheid optreedt.
Naast het luisteren maakt Maud gebruik van de template-bibliotheek van eBloom om HR-processen te structureren. Ze gebruikt met name de onboarding templates om een integratietraject op maat te creëren. Elke nieuwe medewerker (en diens manager) krijgt automatisch de juiste vragen op het juiste moment, wat zorgt voor een uniforme en professionele opvolging, ongeacht de afdeling. De tool begeleidt ook het einde van de samenwerking (offboarding) om de laatste indrukken te capteren.Ze past de vragenlijsten aan om verwachtingen te analyseren voorafgaand aan een specifieke opleiding (en deze nadien te evalueren), maar ook om feedback te verzamelen over het IT-materiaal van de techniekers of na de lancering van projecten. Tot slot volgt ze maandelijks de evolutie van de eNPS (aanbevelingsscore) om de algemene betrokkenheid nauwlettend in het oog te houden.
De tool fungeert als een strategisch kompas. Het stelt de ideeën van de directie tegenover de realiteit van de werknemers. Deze "Data-Driven" aanpak heeft bepaalde zekerheden omvergeworpen en middelen opnieuw toegewezen waar dat echt nodig was.
"eBloom bevestigt ons in de acties die we ondernemen of zegt ons: 'nee, jullie zitten er volledig naast'. De helft van de acties die we hebben ondernomen, zou nooit prioriteit hebben gekregen zonder de verzamelde resultaten."
Het gebruik van eBloom bij Bemac onderscheidt zich door het vermogen om feedback om te zetten in onmiddellijke operationele resultaten. In één jaar tijd werden bijna 20 concrete acties tot een goed einde gebracht dankzij feedback van de werkvloer.
Een van de sterkste impactpunten was de detectie van zwakke signalen betreffende mentale belasting. Een daling van de score op dit thema waarschuwde de directie voor burn-outrisico's. Onmiddellijke reactie: organisatie van een externe interventie en het opzetten van "vangnetten". Resultaat: een tiental medewerkers kon genieten van preventieve individuele coaching. Een menselijke aanpak die zonder deze indicator waarschijnlijk niet tijdig was opgestart.
De data toonden ook aan dat management een belangrijk aandachtspunt was. Als antwoord lanceerde Bemac een volledig leiderschapstraject voor het "middenkader" om hen te wapenen en te begeleiden in hun rol, waardoor dit aandachtspunt werd omgezet in een ware ontwikkelingsas.
De impact reikt verder dan de werkvloer: het gaat tot aan de top. Maud presenteert de resultaten van eBloom nu systematisch tijdens de Directiecomités. Deze cijfergegevens geven geloofwaardigheid aan de HR-aanbevelingen en maken het mogelijk om strategische beslissingen te objectiveren, los van het loutere "buikgevoel".
Met meer dan de helft van het personeel bestaande uit rondreizende techniekers, was de mobiele app van eBloom doorslaggevend. Het geeft niet alleen een stem aan medewerkers die vaak verwijderd zijn van klassieke HR-processen, maar fungeert vooral als sociale lijm.De aankondiging van nieuwe collega's met foto op de app zorgt ervoor dat iedereen, of ze nu op kantoor of op de werf zijn, een gezicht op een naam kan plakken. Een vitale praktijk in de ogen van Maud om de "familiegeest" te behouden en te vermijden dat collega's elkaar als vreemden kruisen ondanks de groei.
Volgens Maud Varak is het succes van het project evenzeer te danken aan de tool als aan de menselijke begeleiding:
"Het eBloom-team maakt deel uit van de Bemac-familie."
Het belangrijkste advies van Bemac aan andere bedrijven? "Integreer de 'Bloom Index' in uw directierituelen." De resultaten elke maand bespreken in het directiecomité versterkt de geloofwaardigheid van de aanpak en verzekert dat luisteren systematisch wordt omgezet in actie.
De ontwikkeling van uw bedrijf mag geen kloof creëren tussen directie en teams. Doe zoals Bemac en vertrouw niet langer op louter intuïtie: structureer uw luisterstrategie om uw strategische beslissingen af te stemmen op de reële behoeften van uw medewerkers, of ze nu op kantoor of op het terrein werken.
Boek uw gepersonaliseerde demo met een van onze experts

.avif)
.avif)


